Column 2018/07

21 september 2018 7:45

De club als bedrijf ...

Ik zit na de vakantie inmiddels weer in een vertrouwd ritme:  werk, kinderen naar school, kinderen meerdere avonden per week trainen en in het weekend wedstrijden spelen. Daarnaast zelf nog sporten: o.a. biljarten. Want hoewel ik ze thuis nog niet heb kunnen overtuigen dat biljarten ook sport is, is de competitie al weer twee speelronden onderweg en moet ook daarvoor getraind worden.

De club hoort ook bij het vertrouwde ritme en na een redelijk rustige zomerstop is de club weer vol in bedrijf. Ik kies het woord bedrijf niet toevallig, want onze vereniging kan de vergelijking met een bedrijf op bepaalde gebieden best doorstaan.

Onze commissies zijn afdelingen en leden, toeschouwers en bezoekers zijn onze klanten. We leveren, verkopen zo je wilt, een product/ dienst: het kunnen voetballen, maar ook tal van nevenproducten (activiteiten). Die producten moeten we verder ontwikkelen, innoveren. Soms worden we daarbij bijgestaan door de KNVB (nieuwe wedstrijdvormen, introductie 35+) en soms ontwikkelen we deze zelf. Bijna twintig jaar geleden begonnen we met het smurfenvoetbal, daarna organiseerden we onze eigen F onderling competitie en meest recent is op initiatief van een aantal leden de SVS Cup35+ gestart.

Naast deze vernieuwingen op sportief gebied proberen we ook op andere vlakken te veranderen, te vernieuwen. Nieuwe activiteiten organiseren bijvoorbeeld of noodzakelijke veranderingen doorvoeren in onze huisvesting (accommodatie). Vaak is dit ontsproten uit eigen ideeën, maar dit kan ook voortkomen vanuit maatschappelijke ontwikkelingen.

Om alles te kunnen doen wat we willen of moeten doen, moet er sprake zijn van een goede financiële basis. We moeten zorgen voor voldoende inkomsten en verantwoorde uitgaven. Daar wordt goed de hand in gehouden door onze administrateur en onze eigen CFO, de penningmeester. Hoewel het een zeer belangrijke voorwaarde is voor de continuïteit van de club is het financiële kapitaal niet het enige kapitaal dat van belang is. Het menselijk kapitaal is minstens even belangrijk. Binnen een bedrijf is dat het personeel. Binnen de club zijn dat onze trainers, leiders en alle andere vrijwilligers die ervoor zorgen dat wij onze producten en diensten kunnen leveren.

Het zijn zomaar een paar van de parallellen tussen bedrijf en club. Alleen het ritme wijkt af. Een ritme van 9 tot 5 op maandag tot en met vrijdag volstaat niet.

Maar dat geeft niet, het is een heerlijk ritme!

vorige columns