COLUMN 2018/02

13 juli 2018 10:15

De tweede column van de hand van Marc Degekamp.

Vorige week zaterdag werd seizoen 2017-2018 afgesloten met een afsluitende barbecue voor onze vrijwilligers. Ik kon zelf niet vanaf het begin aanwezig zijn, want ik moest bij de buren van T.V. Westerveld mijn eerste van twee verplichte bardiensten van het seizoen draaien.

Tijdens de korte fietstocht tussen de beide verenigingen besefte ik vanwege die verplichting weer dat het vrijwilligerswerk bij een vereniging geen vanzelfsprekendheid is. Gelukkig heeft S.V. ’s-Graveland nog niet de stap hoeven te zetten naar de verplichting voor leden of hun ouders om ‘iets’ te doen voor onze en hun vereniging. Dat wil niet zeggen dat de hulp bij elk evenement dat we organiseren altijd direct voorhanden is. Datzelfde geldt bij de reguliere activiteiten als op de wedstrijddagen, zaterdag en zondag, als bijvoorbeeld de kantine bemenst moet worden, scheidsrechters wedstrijden moeten leiden, waarvoor vele trainers en leiders hun teams in de week ervoor hebben klaargestoomd. En dat gedurende 12 maanden van het jaar, want er mag dan wel geen competitievoetbal meer zijn, het vrijwilligerswerk op de club of thuis gaat namelijk wel ‘gewoon’ door. Het ene seizoen gaat geruisloos over in het andere.

Het was een mooi gezicht toen ik ons complex op reed en daar onze vrijwilligers verzameld zag op het terras en in de kantine. Vrijwilligers die elkaar misschien niet allemaal persoonlijk kennen, maar wel van elkaar afhankelijk zijn tijdens het seizoen. Daarom was het ook zo mooi dat trainers, gastheren, kantinemedewerkers, scheidsrechters, leden van diverse commissies, de onderhoudsploeg etc.. op één dag bij elkaar waren. De diversiteit was groot; niet alleen qua vrijwilligerswerk dat zij uitvoeren, maar zeker ook qua leeftijd. Alle leeftijden waren namelijk vertegenwoordigd: van 8 tot 80 jaar.

Maar vanzelfsprekend is het dus allemaal niet. Daarom prijzen we ons niet alleen gelukkig met onze vrijwilligers, maar zeker ook met de vrijwilligerscommissie die voor onze vrijwilligers ook de barbecue hebben georganiseerd als blijk van grote waardering voor hun werk gedurende het afgelopen seizoen. Daarbij op de dag zelf geholpen door ........ enkele vrijwilligers!!