Geen succes in de nacompetitie voor de mannen en de vrouwen

15 juni 2022 23:30

De volgende ronde niet bereikt...

's-Graveland 1 - Voorwaarts 1

Het toetje van het seizoen 2021-2022 smaakte zuur voor ’s-Graveland. Door de nederlaag op zaterdag 11 juni tegen het Utrechtse Voorwaarts is het uitgeschakeld in de strijd om promotie naar de derde klasse. Na de bijna perfecte wedstrijd op 10 mei tegen Eemnes (op dat moment koploper) heeft het elftal van het trainersduo Léon Roorda en Patrick van Huisstede de vorm die het in die wedstrijd etaleerde niet meer kunnen benaderen. Sindsdien liep het stroever, werd het treffen, dat als kampioenschapswedstrijd gezien kon worden, met de andere concurrent Wasmeer, verloren en moest het elftal zich na de laatste competitiewedstrijd tegen BZC opladen voor de nacompetitie.

Daarin was afgelopen zaterdag het Utrechtse Voorwaarts de tegenstander, dat in tegenstelling tot ’s-Graveland niet streed voor promotie maar tegen degradatie uit de derde klasse, waarin het als voorlaatste was geëindigd. Het was de vraag of ’s-Graveland weer in de flow zou komen, waarin het dit seizoen zo lang had gezeten. Dat was helaas niet zo. Na een kwart wedstrijd kwam het op een 0-1 achterstand. Het doelpunt kwam enigszins uit de lucht vallen, vlak nadat Wilco de Birk zich had moeten laten behandelen voor een bloedneus. De wedstrijd werd hervat met een vrije trap voor Voorwaarts en uit die vrije trap viel de bal voor de voeten van Mart Krüsemann en die krulde de bal buiten bereik van doelman Tristan Janmaat. Deze tegenslag leek ’s-Graveland 10 minuten voor rust te boven te komen toen Stijn van Huisstede de gelijkmaker op zijn schoen had, maar het was de reflex en de schoen van de Voorwaarts doelman die dat verhinderde. Daarmee bleef de voorsprong van de gasten intact en dat bleef zo tot de rust.

Ondanks dat het de eerste helft verkrampt speelde, kwam ’s-Graveland goed uit de kleedkamer en drong in de eerste 10 minuten een aantal keer door in laatste linie van Voorwaarts. Net als in de eerste helft behoedde de Utrechtse goalie zijn team voor de gelijkmaker. Of hij het zelf wist? Waarschijnlijk niet. Zijn reflex op de inzet van Stijn van Huisstede was echter misschien wel dé redding van de wedstrijd. Hij voorkwam hiermee namelijk het doelpunt dat ’s-Graveland nodig had om zichzelf over het dode punt heen te helpen. Dat gebeurde niet en het lukte niet om, ondanks de goede bedoelingen, nog enig gevaar te stichten. Dat in de absolute slotfase Yannick Luca en Roel Jacobs de nederlaag nog groter lieten uitvallen, was slechts voor de statistieken.

Daarmee eindigde het seizoen 2021-2022 twee wedstrijden te vroeg, waarin het wel met trots mag terugkijken op de geleverde prestaties. Helaas zonder hoofdprijs in de vorm van een kampioenschap of promotie, maar met een 2e plaats in de reguliere competitie.

20220611_165754.jpg

SV Kadoelen VR1 - 's-Graveland VR1

Net als de mannen plaatsten ook de vrouwen zich als periodekampioen voor de nacompetitie. Die plek werd pas op de laatste speeldag behaald in de uitwedstrijd tegen DHSC in Utrecht waar het nipt met 2-3 won. Ook VR1 speelde tegen een klasse hoger spelende opponent: het in de tweede klasse uitkomende Amsterdamse SV Kadoelen. De uitwedstrijd werd afgelopen dinsdag gespeeld en na het eerste kwartier leek VR1 een hele zware avond tegemoet te gaan. De gastvrouwen waren technisch beter en met goed positiespel en - wisselingen maakten zij de meeste aanspraak op een snelle voorsprong. Deze kwam er niet en daarna kwam VR1 steeds beter in de wedstrijd en werd het een open wedstrijd, waarin beide teams kans creëerden, maar het ze niet lukte om de score te openen.

De openingstreffer kwam er in de 2e helft wel. Nadat VR1 twee levensgrote kansen had gemist, handelde de scheidsrechter in de 55e minuut misschien wel naar de letter van de reglementen, maar absoluut niet naar de geest van de wedstrijd.  Julia Blankenberg kreeg van korte afstand op de rand van het strafschopgebied de bal (van het doel af) tegen haar arm geschoten, waarna de scheidsrechter besloot een strafschop toe te kennen. Deze werd vervolgens onberispelijk binnengeschoten. Het duurde even voordat VR1 deze tegenslag te boven was, maar daarna rechtte VR1 de rug en zette weer aan richting het doel van SV Kadoelen. Maar ondanks dat het van alles probeerde, viel de gelijkmaker niet en moest het 10 minuten voor tijd definitief het hoofd buigen.

Er zat meer in voor VR1 en het had ook zeker meer verdiend. Op zijn minst een verlenging en misschien wel een beslissende strafschoppenserie. Wat restte, waren de complimenten voor een goed seizoen.

IMG_20220614_201037390_3.jpg