Weer winst voor 's-Graveland in extra tijd

Graveland 's 1

FC Amsterdam 1

6 mei 2023 14:30

B.M. Lange

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Niet voor de eerste keer dit seizoen won 's-Graveland in de absolute slotfase van de wedstrijd. Een ding kan 's-Graveland dus niet ontzegd worden en dat is geloof blijven houden tot de scheidsrechter voor de laatste keer heeft gefloten. Daar waar de toeschouwers zich al neer hadden gelegd bij een teleurstellend doelpuntloos gelijkspel, daar persten de spelers er alles uit om dat te voorkomen. Wat zij wisten en het publiek niet, was dat de deze middag prima leiding gevende scheidsrechter Lange 9.35 minuten bij zou tellen vanwege het vele tijdrekken van de Amsterdammers. Toen het scorebord aangaf dat de reguliere speeltijd erop zat, hadden beide ploegen dus nog even te gaan. In die extra minuten kreeg 's-Graveland een drietal mogelijkheden om de wedstrijd alsnog in blauwwit voordeel te beslissen. Bij de vierde keer was het echter pas raak. Invaller Ruben Verhoeven stond aan de basis van de winnende treffer. Na knappe individuele acties legde hij de bal op het hoofd van Sam Torsing: 1-0.

Zo kreeg 's-Graveland meer dan het op basis van het spel recht op had en FC Amsterdam te weinig. Dat 'onrecht' hadden de gasten in de allerlaatste seconden nog ongedaan gemaakt als doelman Tristan Janmaat dat niet met een uitstekende reflex had voorkomen.

FC Amsterdam kwam dus niet voor de derde achtereenvolgende wedstrijd tot punten. Iets dat ze niet meer had geholpen om degradatie te ontlopen. Voor 's-Graveland betekende de overwinning dat het de 2e plaats van Hertha op doelsaldo overneemt.

Op basis van het vertoonde spel zou je niet zeggen dat het verschil op de ranglijst tussen beide opponenten zo groot was. FC Amsterdam oogde frisser en was net zo kansrijk als 's-Graveland; het had misschien nog wel de beste kansen, maar ook voor rust stond Tristan Janmaat paraat.

Na rust nam 's-Graveland direct het initiatief. Aanvoerder Daan Verdam schoot over, Twan Roorda scoorde (mooi steekpassje van de voor Marc van Enk ingevallen Bart van Wijk), maar in buitenspelpositie en dezelfde Twan Roorda had in de 55e minuut de openingstreffer moeten maken. In kansrijke positie schoot hij echter over.

Er was wel veel druk van ’s-Graveland op de Amsterdamse defensie, maar echte kansen waren spaarzaam. Aan de andere kant was er nog steeds dreiging van de balvaardige spitsen van FC Amsterdam. Een kwartier voor tijd brak een spits door de ’s-Gravelandse defensie en ging alleen op het doel af. Met geweldige sprint verijdelde Daan Verdam een Amsterdamse treffer. Doordat de Amsterdammers soms de individuele acties te ver doorvoerden, bleef het verder bij dreigingen en was er geen sprake van echt gevaar. De wegtikkende tijd werd een extra tegenstander voor ’s-Graveland waardoor de nauwkeurigheid voor het doel ontbrak om de gewenste openingstreffer te maken. Het leek dus uit te draaien op een terechte 0-0. Ruben Verhoeven, die kort daarvoor nog een grote kans op de 1-0 had gemist, dacht daar dus echter anders over en maakte de beslissende actie die door Sam Torsing met het hoofd prima werd afgerond.

Volgende week speelt 's-Graveland om de tweede plaats uit bij het Vinkeveense Hertha.

20230506_143628.jpg