Weer puntverlies 's-Graveland

1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

De statistieken liegen niet. Daaruit blijkt dat ’s-Graveland in de laatste zes competitiewedstrijden 11 punten heeft verloren. De gelijke spelen tegen Eemnes en concurrent Hertha werden niet direct als puntverlies ervaren. Die tegen clubs uit het ‘rechterrijtje’ wel degelijk. Zaterdag tegen De Vecht was daar een van. En in de drang naar de winnende treffer had vlak voor tijd De Vecht er zelfs nog met de volle buit vandoor kunnen gaan.

Net zoals in die andere wedstrijden lijkt het scorend vermogen de ploeg van Léon Roorda en René Wijnsma op te breken. De voorsprong na 15 minuten, Nick Mostert rondde het voorbereidende werk van Ramon Bouwman en Wilco de Birk op gepaste wijze af, leek de opmaat naar een redelijk makkelijke middag. Door snel daarna de verdiende tweede treffer te scoren zou de ploeg het zichzelf een stuk makkelijker kunnen maken. ’s-Graveland had veelvuldig balbezit en De Vecht probeerde dat door het afjagen op het middenveld te verstoren. Maar eenmaal aan de bal wisten de bezoekers daar vervolgens niet van te profiteren. Het leverde geen enkel schot op het doel van Menno van Voorst op. Het wrange was dan ook dat de eerste en enige doelpoging in de eerste helft wel meteen de gelijkmaker betekende. In de 26e minuut lepelde een speler van De Vecht uit een vrije trap de bal in het doel. ’s-Graveland zette de jacht op een tweede doelpunt voort. Het was er een paar keer dichtbij. Zo zag Nick Mostert zijn inzet door een verdediger van de lijn gekopt worden. En bij andere aanvallen ontbrak de finesse voor het doel, zodat de teleurstellende 1-1 ruststand het gevolg was.

Een ongewijzigd ’s-Graveland ging na de pauze weer fel uit de startblokken. Het leverde veel (bijna) kansen op onder andere voor Ramon Bouwman en Wout Romeijn. De Vecht beperkte zich tot verdedigen en maakte duidelijk de gelijke stand wel prima te vinden. Dat gold uiteraard niet voor ’s-Graveland dat met Tobias Serpenti voor een extra aanvallende kracht koos. Naarmate de tijd verstreek werd het spel van de thuisploeg steeds opportunistischer, wat wel voor veel druk op het doel van De Vecht zorgde, maar het verhoogde blijkbaar ook de druk op de eigen aanvallers. Het was tekenend dat ondanks de vele aanvallen van ’s-Graveland de doelman van De Vecht daarbij niet echt veel reddingen moest verrichten. Zo schoot Wilco de Birk in een kansrijke positie over en belandde even later zijn lob, na een prima pass van Daan Verdam op de lat, de kopbal van Sam Torsing mise de juiste richting en Wout Romeijn schoot te gehaast en daardoor ruim over. Ook de scheidsrechter wilde niet meewerken door een overduidelijke handsbal in het zestienmetergebied te negeren en deed hetzelfde toen Wilco de Birk werd gevloerd. ’s-Graveland had het echter niet zo ver moeten laten komen om daarvan afhankelijk te zijn. Zelf ontsnapte het in de slotfase aan een nederlaag omdat het veel risico nam om de drie punten in eigen huis te houden. Wout Romeijn keerde op de doellijn een schot van het counterende De Vecht en in de laatste minuut voorkwam doelman Menno van Voorst met een knappe redding een grotere deceptie voor zijn ploeg.

Foto's Micha Nijveen