SV 's-Graveland door naar de tweede ronde in de KNVB districtsbeker

Graveland 's 1

VIOD 1

Mannen KNVB beker Amateurs 1e ronde Groep 3 Groep 3

22 oktober 2022 14:30

E.N.M. van Klink

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

De kansen op een grotere overwinning waren er, maar ’s-Graveland had uiteindelijk een penalty nodig om tot bekerwinst te komen. Daarmee kreeg het op basis van de kansenverhoudingen wel waar het recht op had, maar tegelijkertijd mag ook de prestatie van VIOD niet onvermeld blijven. De zaterdag vijfdeklasser hield gelijke tred met de thuisploeg, dat niet het niveau haalde dat van het elftal van Léon Roorda en René Wijnsma verwacht mag worden.

Desondanks had het na een kwartier al een mooie stap gezet kunnen hebben om de volgende bekerronde te bereiken. Doelpogingen van Twan Roorda (lobte naast) en Wilco de Birk (kopbal op de paal) mislukten. Bij zijn poging na een half uur spelen, ontbeerde Sam Torsing het beetje geluk dat je bij een dergelijke uithaal moet hebben. Na goed doorzetten van aanvoerder Daan Verdam kwam de bal in het strafschopgebied voor zijn voeten en haalde Sam Torsing in een keer fraai uit, maar de bal steeg net iets te snel en ging over het doel van de Tienhovense doelman.

De rust werd met een 0-0 ruststand bereikt en ondanks de kansen aan het begin van de wedstrijd was ’s-Graveland daar misschien nog wel het gelukkigst mee. In de laatste tien minuten voor rust had VIOD namelijk kansen op een voorsprong gemist. Besluiteloosheid van de rechterspits gaf de ’s-Gravelandse defensie tijd om een doelpunt te voorkomen en op slag van rust kon de spits zijn hoofd niet goed achter de bal zetten om binnen te koppen. ’s-Graveland kwam daarmee goed weg en kon daardoor zonder schade aan het tweede bedrijf beginnen.

Daarin ging het voortvarend van start want binnen twee minuten leek de Twan Roorda net als in de eerste helft de score te openen. Hoewel de kans wellicht wat makkelijker leek dan die uiteindelijk was, zag hij tot zijn eigen ergernis de bal naast gaan. De op rechts opgezette aanval via Rogier van Wijk en Daan Verdam kon hij al glijdend niet afwerken. Daarmee speelde de immer hard werkende aanvaller een ongelukkige wedstrijd, want ook zijn volgende poging kort daarna mislukte.

Een doelpunt bleef dus uit. Tot het moment dat scheidsrechter in de 54e minuut naar de penaltystip wees toen in het zestienmetergebied een VIOD-verdediger van dichtbij de bal op de arm kreeg. Wilco de Birk legde aan en maakte geen fout: 1-0. Het zou het enige doelpunt van de wedstrijd blijken te zijn, want in het resterende half uur viel er weinig noemenswaardigs meer te noteren of het moet inbrengen van drie jongelingen zijn. JO19-spelers Tobias Serpenti, Ruben Verhoeven en de debuterende Stef Jansen mochten de laatste 20 minuten nog speelminuten maken. Het had geen invloed meer op de stand en daardoor mag ’s-Graveland uitkijken naar de volgende bekerronde die op zaterdag 17 december gepland staat. Wie daarin de tegenstander wordt, zal binnenkort blijken als de loting is.

Komende zaterdag krijgt de competitie een vervolg met een thuiswedstrijd tegen NVC uit Naarden.

Foto's Diana Raven