’s-Graveland wint na hectische slotfase van Forza Almere.

Forza Almere 1

Graveland 's 1

4 maart 2023 14:30

M.J.M.H. Tiemessen

Sportpark Annapark
Sas van Gentlaan 10
1324CT
ALMERE

In extremis, zwaarbevochten, ontsnapping.

Het zijn woorden die ook in de kop hadden kunnen worden opgenomen. Het was een bizarre ontknoping van de wedstrijd Forza Almere – ’s-Graveland. Met een afgekeurde gelijkmaker in de voorlaatste minuut van de reguliere speeltijd en twee penalty’s in de laatste twee minuten van de blessuretijd maakte ’s-Graveland de vroeg in de wedstrijd opgelopen 2-0 achterstand toch nog goed.

Voor de trouwe supporters moeten de gedachten uitgegaan zijn naar een eerdere Houdini-act van de blauwwitten tegen Forza. Destijds was het clubtopscorer Gerben van Veen die ‘s-Graveland in de duisternis in een sinister decor diep in blessuretijd naar een niet meer verwachte overwinning schoot. Van de spelers die afgelopen zaterdag in het veld stonden, heeft niemand dat meegemaakt. De enige die dat had kunnen zijn, was Daan Verdam, maar de captain was deze week afwezig vanwege de wintersport en daarmee was ook de afwezigheid van broer Joost verklaard.

Het trainersduo hoefde niet te puzzelen om een formatie het veld in te sturen. Door diverse blessures en de afmelding op de vroege zaterdagmorgen van Wilco de Birk (ziek) was het aantal beschikbare spelers flink gereduceerd. Op de bank zaten daarom louter spelers uit JO19-1 als reserves.

De start in Almere was vanuit het perspectief van de thuisclub bijzonder goed. Al in de openingsminuut strafte het een verkeerde balaanname af en nadat er daarna een periode van balbezit voor ’s-Graveland was het in de tiende minuut al weer raak. Uit een corner kwam Forza op een 2-0 voorsprong. ’s-Graveland, beduusd door de snelle achterstand, lukte het in het verdere verloop van de eerste helft niet om tot (grote) kansen te komen. Het was veelzeggend dat er geen enkel poging tussen het aluminium kwam. Spits Erik Heijnen was het dichtstbij na misschien wel de enige goede combinatie voor rust. Via Twan Roorda en Sam Torsing werd hij aangespeeld op de rand van de zestienmeter, maar mikte net te hoog.

De missie om de achterstand ongedaan te maken moest verlegd worden naar de tweede helft en dat deed ’s-Graveland met twee verse krachten. Ramon Bouwman (kuitblessure) en Dirk Timmermans werden vervangen door de JO19-1 spelers Jort Zwagerman en Stef Jansen die kunnen terugkijken op een meer dan verdienstelijke invalbeurt. Aanvaller Jort Zwagerman bekroonde het zelfs met de aansluitingstreffer. Kort na rust bracht hij met een rake kopbal (voorzet Sam Torsing) ’s-Graveland weer terug in de wedstrijd, dat op dat moment nog bijna een volledige helft de tijd had om de achterstand volledig ongedaan te maken.

En daar deed het alles aan met de vooruitgeschoven aanvoerder Wout Romeijn voorop. Het spel werd wat opportunistischer met vaker de lange bal naar voren om op die manier druk op de Almeerse verdediging te verhogen. Het leidde echter niet tot grote kansen; schoten van afstand gingen over en bij een voorzet kwam Erik Heijnen net een teenlengte te kort. Door het verder van de het doel vooruit voetballen moest het wel beducht zijn op uitbraken van Forza dat in de eerste helft al had getoond met technisch vaardige spelers daar wel mee uit de voeten te kunnen. Het was aan doelman Tristan Janmaat (een keer in samenwerking met Luke Sluyter) te danken dat Forza niet opnieuw een twee doelpunten grote marge nam. In het laatste kwartier kwam ook de derde JO19-1 wisselspeler binnen de lijnen; Sam Klap maakte zijn debuut in de hoofdmacht toen hij teamgenoot Jort Zwagerman moest vervangen die na een duel aan de zijlijn geblesseerd raakte en met een overstrekte knie naar de kant moest.

Het venijn zat ‘m dus in de staart. Erik Heijnen zag zijn gelijkmaker en dus zijn beloning voor het zich vandaag beschikbaar stellen voor het elftal, echter afgekeurd. En om onbegrijpelijke reden. Alleen niet voor het arbitrale duo dat vond dat Erik Heijnen de van de paal terug in het veld springende bal in buitenspelpositie binnentikte. Daar was met een aantal spelers op de doellijn echter geen sprake van. Mogelijk door dit ‘onrecht’ kwam er nog wat meer gif in het elftal van ’s-Graveland en in blessuretijd kreeg het een penalty. Hoewel gedacht werd aan een ‘goedmakertje’ door de scheidsrechter was daar geen sprake van en wees hij terecht naar de stip, nadat Sam Klap tegen de grond werd gewerkt.

Twan Roorda was de speler met de stalen zenuwen, want onberispelijk schoot hij de strafschop binnen: 2-2. En opeens rook ’s-Graveland nog een overwinning. Door de lange blessurebehandeling van Jort Zwagerman was er nog een paar minuten blessuretijd over en na de volgende worsteling in het Almeerse strafschopgebied ging Marc van Enk neer na een elleboogstoot. De scheidsrechter bestrafte dit met de enige denkbare sanctie: strafschop. En weer toonde Twan Roorda zich ijzig kalm, waarna de ontlading bij het elftal en supporters groot was.

Daarmee pakte ’s-Graveland in extremis een zwaarbevochten overwinning en ontsnapte het aan puntverlies. Het zat nu een keer mee en dat was een lekker gevoel.

Volgende week ontvangt ’s-Graveland een andere Wijdemeerse vereniging: Nederhorst.