's-Graveland wint verdiend in Naarden

1411HC
NAARDEN
tel. 035-6940047

In Naarden behaalde ’s-Graveland een terechte overwinning op NVC. Oogstrelend was het nog niet, maar wel aanzienlijk beter dan de voorgaande wedstrijd tegen Nederhorst.

In de beginfase van de wedstrijd had NVC licht de overhand, zonder dat het tot uitgespeelde kansen leidde voor de gastheren. ’s-Graveland kon na een kwartier via Twan Roorda voor het eerste aanvallende wapenfeit zorgen. Zijn schot was een makkelijke prooi voor de NVC doelman. Tegen de verhouding kwam ’s-Graveland uit het niets op voorsprong. Sam Torsing werkte een corner van Twan Roorda van dichtbij binnen. NVC was met een vrije trap het meest dichtbij de gelijkmaker. Tristan Janmaat was op tijd in de hoek om dat te voorkomen. ’s-Graveland was effectiever en vergrootte na een hakf uur de voorsprong. Sam Torsing was het eindstation van een prima aanval over rechtervleugel via Daan Verdam en Twan Roorda en schoot onberispelijk binnen. Lang kon ’s-Graveland niet van deze marge genieten. Onzorgvuldig verdedigen gaf een volledig vrijstaande speler van NVC de gelegenheid met succes uit te halen. Met een schot dat boven op de lat eindigde scoorde Sam Torsing bijna zijn derde doelpunt in de eerste helft. Op slag van rust zag Twan Roorda zijn lage schuiver met enige moeite gekeerd worden door de NVC goalie.

In de rust wisselde trainer Léon Roorda Steffen Geels die het als gelegenheids-linksback lastig had. Aanvaller Ramon Bouwman kwam voor hem in het veld. En door een aantal omzettingen verhuisde Marc van Enk naar de linkerkant van de defensie en dat deed hij uitstekend. Keer op keer wist hij de angel uit de NVC aanval te halen en samen met het defensieve centrum van Wout en Matthies Romeijn en Daan Verdam aan de rechterkant stonden zij nauwelijks kansen toe. In balbezit wist ’s-Graveland elkaar steeds beter te vinden, hoewel dat wel beperkt bleef tot de achterhoede en het middenveld. Want ook ’s-Graveland kon in aanvallend opzicht niet veel gevaar creëren. Daarvoor had het vooral spelhervattingen nodig. Tot halverwege de tweede helft. Uitblinker Luke Sluijter ondernam een rush vanaf de middenlijn en zette op de rand van het zestienmetergebied de meegelopen Dirk Timmermans vrij voor de keeper. De 19-jarige middenvelder faalde niet en schoof de bal keurig binnen. Daarop wisselde Léon Roorda de doelpuntenmaker voor Gean Heijnen om daarmee de voorsprong beter te kunnen verdedigen. NVC probeerde met extra aanvallende impulsen de wedstrijd nog spannend te maken. De speldenprikken konden ’s-Graveland  niet verontrusten. De meer aanvallende dadendrang van NVC bood ’s-Graveland veel ruimte om in de counter nog een keer toe te slaan.  Tweemaal lukte dat bijna via de doorgebroken Luke Sluijter (via een overtreding gestuit) en Marc van Enk (zijn schot na een mooie solo miste kracht). ’s-Graveland speelde de wedstrijd gecontroleerd uit. Helemaal toen NVC de laatste 10 minuten met een man minder verder moest omdat er geen wissels meer beschikbaar waren om een geblesseerde speler te vervangen. Marc van Enk werd terecht een publiekswissel gegund en vervanger Bart van Wijk nog wat speeltijd.