Winst voor 's-Graveland in eerste derby tegen Nederhorst

1394JR
NEDERHORST DEN BERG
tel. 0294-251777

Mede door op de juiste momenten te scoren heeft ’s-Graveland uiteindelijk redelijk probleemloos de derby bij Nederhorst naar zich toe weten te trekken.

Met de volle buit uit de eerste drie duels was de thuisploeg nog ongeslagen en zeker tegen ’s-Graveland er op gebrand om daar de volgende drie punten aan toe te voegen. Al na twee minuten liet ’s-Graveland zien daar niet aan te willen meewerken. Wilco de Birk werkte een corner van Nick Mostert binnen. Misschien verlamde die snelle voorsprong de derby een beetje, want ’s-Graveland hield zeker in de beginfase de bal in de ploeg en probeerde voorzichtig met opbouw via de vleugelverdedigers de aanvallers in stelling te brengen. Nederhorst knokte voor wat het waard was zonder dat het in het begin veel kansen opleverde. Het eerste Bergse gevaar kwam via een afstandsschot dat door Tristan Janmaat vakkundig tot corner werd verwerkt. Zonder noemenswaardige kansen voor ’s-Graveland was Nederhorst dichterbij een doelpunt. Ditmaal kon Marc van Enk de inzet eenvoudig voor de doellijn weghalen. Het bleek uitstel van executie. Na een half uur spelen vond de linkervleugelverdediger van Nederhorst een van de twee spitsen die met een mooie voetbeweging de stand weer in evenwicht bracht. Al binnen twee minuten na de gelijkmaker had ’s-Graveland weer op voorsprong kunnen komen. Op 10 meter voor het doel schoot de vrijstaande Twan Roorda tot zijn eigen afgrijzen de bal onbesuisd over. Ondanks de wekelijk wisselende samenstelling van de ploeg speelde ’s-Graveland in balbezit beter dan Nederhorst dat onzuiver was in de passing waardoor hun spitsen nauwelijks in scoringpositie kwamen. Die onnauwkeurigheid leidde op slag van rust ook de 1-2 in. Daan Verdam kreeg de bal van een Bergse verdediger in de voeten, speelde zijn tegenstander uit en vond Melle van Dijk. De middenvelder draaide om zijn as en tikte van dichtbij zijn ploeg weer op voorsprong, waarmee ook direct de ruststand was bepaald.
Nog voordat de vele toeschouwers na de pauze een plekje op de tribune of langs het veld hadden gevonden, had ’s-Graveland in de tweede helft toegeslagen. Daan Verdam haalde op de rechterkant de achterlijn. De voorzet van de aanvoerder was net iets te hoog voor Sam Torsing. Twan Roorda pikte de bal in het zestienmetergebied op, speelde zich vrij en schoot de bal laag en hard langs de keeper en ook een Bergse verdediger op de doellijn kon geen redding meer brengen. Daarmee deelde ’s-Graveland kort voor en kort na de rust een flinke mokerslag uit. Het leek de Bergse moraal geknakt te hebben. ’s-Graveland speelde met vertrouwen en was daardoor de bovenliggende partij. In de omschakeling waren er meer kansen voor de ploeg van Léon Roorda en René Wijnsma. Nadat een vrije trap van Nick Mostert uit de bovenhoek werd getikt door de keeper van Nederhorst besliste Twan Roorda een half uur voor tijd de wedstrijd definitief door na zo’n omschakelmoment de bal met een mooi krullend schot in de verre hoek te laten binnen ploffen. In het laatste kwartier was het vooral de scheidsrechter die de aandacht trok. Waar hij bij stevige overtredingen de kaarten ten onrechte op zak hield, strooide hij aan het einde van de wedstrijd voor bijna elke opmerking met gele kaarten. Met nog een kwartier te spelen kreeg Nederhorst een uitgelezen kans op om de achterstand te verkleinen. Tristan Janmaat ging in zijn doelgebied in de fout door een bal voor de tweede keer in zijn handen te pakken. De terechte indirecte vrije trap lag op 5 meter voor het doel. Toen de vrije trap werd genomen kwam Tristan Janmaat volgens de scheidsrechter te snel uit, wat hem een tweede gele kaart en dus rood opleverde. In de commotie die daarna ontstond kregen ook Daan Verdam en Mathies Romeijn een gele kaart. Inmiddels had Stijn van Huisstede plaats gemaakt voor de 17-jarige doelman Lucas Fischer. Tot opluchting van de blauwwitte fans werd de vrije trap in de muur geschoten. Wel verloor ’s-Graveland kort daarna weer een basisspeler. Marc van Enk liep een zware blessure aan de hamstring op en had erg veel pijn. Bij het verlaten van het veld toonde de scheidsrechter geen begrip voor zijn emoties en toonde ook hem een gele prent. Rogier van Wijk verving de ongelukkige verdediger. In  de resterende tijd toonde Lucas Fischer met een goede redding zijn kwaliteiten en had het tiental van ’s-Graveland zelfs de beste kansen. De grootste was voor Sam Torsing die alleen op de doelman afging. De spits wachtte te lang met zijn beslissing waardoor de keeper van Nederhost redding kon brengen. Léon Roorda haalde voor de laatste minuten Mathies Romeijn en Joost Verdam naar de kant zodat Daan Schouten en Ruben Verhoeven de wedstrijd konden volmaken. Diep in blessuretijd wist Nederhorst de achterstand nog te verkleinen door gebruik te maken van een misverstand in de ’s-Graveland defensie.

Zo won ’s-Graveland verdiend de wat fletse derby, maar zag het wel weer een speler met een ernstige blessure afhaken en liep het onnodig veel kaarten op. Komende zaterdag de eerste wedstrijd in de knock-out fase van het bekertoernooi, thuis tegen VIOD

Foto's Micha Nijveen