's-Graveland wint duel om de tweede plaats

Hertha 1

Graveland 's 1

13 mei 2023 14:30

D.R. Bone

Sportpark Molmhoek
Mijdrechtsedwarsweg 4
3645GA
VINKEVEEN
tel. 0297-263527

In de strijd om de tweede plaats won ’s-Graveland uiteindelijk met ruime cijfers van concurrent Hertha. En dat zag er na vijf minuten niet naar uit, want toen kwam Hertha bij de eerste de beste kans al direct op een 1-0 voorsprong. Dat was voor de gastheren hun eerste treffer sinds eind maart. Met drie wedstrijden op rij verloren en een doelsaldo van -11 was het duidelijk dat Vinkeveners niet in goeden doen zijn.

En daar kwam vandaag de vierde opeenvolgende nederlaag bij, in een wedstrijd waarin de tweede plaats op het spel stond. ’s-Graveland herpakte zich ditmaal wel na een vroege tegentreffer en trok de wedstrijd naar zich toe. Na een kwartier leverde dat ook een gevaarlijke doelpoging op. Sam Torsing zag zijn kopbal rakelings over gaan. Nog geen minuut later had Hertha de voorsprong kunnen verdubbelen toen in de omschakeling de rechterspits vrij voor het doel opdook. Ook hij mikte net iets te hoog. Dat deed centrale verdediger Mathies Romeijn beter. Zijn schot van grote afstand was wel tussen de palen en werd door de doelman van Hertha verkeerd beoordeeld, zodat de dwarrelende bal binnenviel. ’s-Graveland speelde in die fase goed en had het meeste balbezit, alleen ontbrak de beloning in de vorm van een tweede treffer. Die kwam er na 35 minuten alsnog. Wilco de Birk kopte een vrije trap van Nick Mostert onhoudbaar binnen. In de sporadische keren dat Hertha in aanvallend opzicht iets terugdeed, was dat vaak via de rechtervleugel. Ditmaal voorkwam de combinatie van de vingertoppen van Tristan Janmaat en de lat, dat Hertha langszij kwam. Op een ideaal moment – vlak voor het rustsignaal – en met een aanval uit het boekje was ’s-Graveland slagvaardiger. Met een goede pass bereikte doelman Tristan Janmaat de vrijstaande Daan Verdam die op zijn beurt Ramon Bouwman in de diepte aanspeelde. Zijn afgemeten voorzet werd Twan Roorda met het hoofd waardig afgerond.

In de rust moest Léon Roorda noodgedwongen twee wissels doorvoeren. Aanvoerder Wout Romeijn en Ramon Bouwman konden niet meer verder spelen. Melle van Dijk en Dirk Timmermans waren de vervangers. Hertha besefte dat het moest winnen om de tweede plaats in handen te houden en legde meer druk op ’s-Graveland, dat er nog maar sporadisch uitkwam. Tot overmaat van ramp hielp ’s-Graveland Hertha in het zadel door een knullig eigen doelpunt. Nick Mostert kreeg de doeltrap van Tristan Janmaat aangespeeld en speelde de bal vervolgens ongelukkig terug waardoor hij zijn eigen doelman passeerde. Het gaf Hertha meer geloof in een goed resultaat. Met een uitstekende redding in een 1 op 1 situatie met de Vinkeveense spits voorkwam Tristan Janmaat dat de stand al snel weer in evenwicht zou worden gebracht. En de vrije trappen van Hertha, toegekend door de uitmuntend leidende scheidsrechter Bone, misten de juiste richting om de ’s-Graveland goalie te verontrusten. Halverwege de tweede helft wisselde Léon Roorda niet alleen Joost Verdam voor Bart van Wijk; hij veranderde ook de opstelling op meerdere plaatsen. Met die omzettingen kreeg ’s-Graveland meer grip op de tegenstander en verscheen het ook weer vaker voor het doel van Hertha. Rechterverdediger Daan Verdam gaf met een hard schot het eerste signaal af om vervolgens tien minuten voor tijd in de rol van aangever mede beslissend te zijn. Weggestuurd door Twan Roorda vond hij Sam Torsing die de bal controleerde en binnenschoot. Daarmee was het verzet van Hertha definitief gebroken en de wedstrijd beslist. Nadat het met een schot via de bovenkant van de lat niet lukte, scoorde de hardwerkende Sam Torsing even later wel zijn tweede treffer en bepaalde hij de eindstand op 2-5. Daarmee heeft ’s-Graveland de tweede plaats nu ook op basis van punten in handen.