Uiteindelijk eenvoudige uit-overwinning 's-Graveland

3632AJ
LOENEN AAN DE VECHT
tel. 0294-234554

Net als vorig seizoen eindigde ’s-Graveland als tweede in de eindrangschikking. Verschil met vorig seizoen was dat die tweede plek vooral een teleurstelling was.  Deze jaargang werd dat bereikt (achter het ongenaakbare Eemnes) door aan het slot een prima reeks neer te zetten en concurrent Hertha met een punt voor te blijven. Na het onverwachte gelijkspel vorige week tegen Kockengen stond er extra spanning op de – op voorhand als lastige uitwedstrijd bestempelde – wedstrijd tegen De Vecht. Winst was nodig terwijl de ploeg uit Loenen een punt nodig had om de nacompetitie te ontlopen. Uiteindelijk won ’s-Graveland redelijk eenvoudig met 1-4 na een 0-2 ruststand.

Door een nagenoeg fitte groep kon het duo Léon Roorda en René Wijnsma voldoende keuzes maken. Aanvoerder Wout Romeijn speelde ditmaal op het middenveld waarbij hij samen met Stijn van Huisstede de controle hield. De Vecht speelde met twee spitsen en wilde in ieder geval een tegentreffer voorkomen. Dat lukt ondanks het aandringen van ’s-Graveland redelijk. Tot de 18e minuut. Twan Roorda zette een Loenense verdediger onder druk, zijn terugspeelbal was op het harde veld door zijn doelman nauwelijks te controleren. Wilco de Birk was er als de kippen bij om hem de bal te ontfutselen en kon deze in het lege doel lopen. Binnen vijf minuten was de voorsprong verdubbeld. Twan Roorda schoot de wegens hands toegekende strafschop geplaatst binnen. Op basis van de kansen was dat een terechte voorsprong. Met goede combinaties sneed ’s-Graveland regelmatig door de defensie van De Vecht. Dat het zelf vooral met de lange bal op de beide spitsen opportunistisch probeerde. Het leverde een paar corners en enkele gevaarlijke inzetten op die rakelings langs de paal of lat gingen zonder dat Tristan Janmaat in actie hoefde te komen. De dreiging van ’s-Graveland kwam via een aantal kopballen van Wilco de Birk die de juiste richting of kracht misten om de goalie van De Vecht tot het uiterste te dwingen. Op slag van rust was de ijverige Ramon Bouwman dichtbij de 0-3. Zijn schot van bijna de achterlijn, belandde op de buitenkant van de paal.

’s-Graveland startte de tweede helft ongewijzigd en probeerde met veel balbezit De Vecht uit de tent te lokken. Zij moesten immers gaan scoren om zichzelf veilig te spelen. Tegen de verwachting in wijzigde hun spelopvatting niet. Naar mate de wedstrijd vorderde vloeiden de krachten van de spelers van de gastheren verder weg  waardoor ’s-Graveland in aanvallend opzicht steeds meer ruimte kreeg. Dat leverde de eerste grote kans op voor Twan Roorda. Alleen voor de keeper kreeg hij tot tweemaal de kans. Even zovele keren werd de keeper winnaar van de 1 op 1 . Na een paar vanwege buitenspel afgekeurde treffers was de 0-3 wel een toegekende treffer. Sam Torsing werd aangespeeld door Twan Roorda, Marc van Enk zorgde voor de afleidingsmanoeuvre waardoor er ruimte ontstond  om uit te halen. Zijn strakke schuiver was de goalie van De Vecht te machtig. Met nog twintig minuten te spelen leek de buit binnen voor de blauwwitten. Toen De Vecht vijf minuten later toch de 1-3 scoorde, kroop er heel even angst in de ploeg van ’s-Graveland. En bij De Vecht gloorde er hoop op dat benodigde gelijkspel. Met Mathies Romeijn aan het hoofd van de verdediging wist ’s-Graveland de lange ballen van De Vecht merendeels onschadelijk te maken. Met Luke Sluijter op het middenveld voor Joost Verdam behield ’s-Graveland grip op de wedstrijd en opbouwend via Daan Verdam ontstonden steeds meer kansen voor ’s-Graveland. Hoewel De Vecht ook nog een keer een goede kans op de 2-3 miste. Tien minuten voor tijd viel de verwachte beslissing in de wedstrijd. Op aangeven van Luke Sluijter faalde Sam Torsing niet. Hij rondde koelbloedig af: 1-4. Daarop wisselde Léon Roorda Ramon Bouwman en Twan Roorda. Voor hen kwamen Nick Mostert en Melle van Dijk. Laatstgenoemde had nog een levensgrote kans. Zijn lob was een uitstekende gedachte, alleen de uitvoering sloot daar niet bij aan zodat de keeper de bal eenvoudig kon oppakken. Het bleef dus bij een verdiende 1-4 overwinning.

Komende zaterdag begint ’s-Graveland aan de nacompetitie om via deze route alsnog te promoveren naar de 3e klasse. Dat begint met een thuiswedstrijd tegen de Amsterdamse vierdeklasser TOS Actief.