Uiteindelijk ruime overwinning 's-Graveland bij hervatting competitie

Graveland 's 1

Zuidoost United 1

19 februari 2022 14:30

V.P. Kool

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Anders dan de uitslag wellicht doet vermoeden was de 7-2 overwinning op Zuidoost United zeker geen ‘walk over’. De Amsterdamse ploeg moest spelers uit diverse (opleidings)teams bij elkaar schrapen om de wedstrijd toch te kunnen laten doorgaan. En dat bleken allemaal balvaardige en behendige spelers te zijn die met individuele acties tot veel in staat waren. Duidelijk was wel dat het geen ingespeeld team was.

Daar profiteerde ’s-Graveland binnen tien minuten van. Linksback Daan Stricker zette de defensie en onder druk waardoor Twan Roorda de bal plotseling van een Amsterdamse verdediger in de voeten geschoven kreeg en alleen voor de (16 jarige) keeper geen moeite had om ’s-Graveland op een 1-0 voorsprong te zetten. Behalve mooie passeeracties had ’s-Graveland in defensief opzicht nog niet veel te vrezen van Zuidoost United omdat ze uiteindelijk tot weinig uitgespeelde kansen kwamen. Dat was bij het andere doel wel anders. Al een paar keer eerder waren er mogelijkheden geweest om de voorsprong te vergroten totdat halverwege de eerste helft Sam Torsing met een splijtende pass Wilco de Birk aanspeelde die op snelheid de keeper omspeelde en beheerst voor 2-0 zorgde. Zo leek er geen vuiltje aan de lucht voor de thuisploeg. Onoplettendheid bij een vrije trap van Zuidoost United lag aan de basis van een strafschop voor de bezoekers (overtreding doelman Tristan Janmaat)  die daarmee binnen een paar minuten de marge alweer hadden teruggebracht tot een doelpunt. Ook zij konden daarvan niet lang genieten, want een paar minuten later ramde Sam Torsing een voorzet van Luke Sluijter hard binnen. Nadat Tristan Janmaat met een goede redding en met behulp van de paal de 3-2 voorkwam, was hij even later wel kansloos op een razendsnelle actie en prima afronding van de uitblinkende middenvelder van Zuidoost United. Het slotakkoord van de doelpuntrijke eerste helft was toch weer voor ’s-Graveland. Sam Torsing zorgde er met zijn tweede treffer voor dat ’s-Graveland met een iets geruster gevoel aan de thee kon.

In de tweede helft begon een ongewijzigd ’s-Graveland beter aan de wedstrijd de druk op het doel van Zuidoost United werd opgevoerd, zonder dat het doelpunten opleverde. In verdedigend opzicht moest de ploeg alert blijven, want een aansluitingstreffer zou de wedstrijd zo maar hebben kunnen doen kantelen. Inmiddels had trainer Léon Roorda diverse wissels doorgevoerd. Jimmy Reijnders verving Joost Verdam en even later kwamen er met Jorn Kerkhof en Ramon Bouwman twee andere verse krachten in het veld. Pas 20 minuten voor het eind kreeg ’s-Graveland de moegestreden Amsterdammers op de knieën. Uit een afgeslagen corner volleerde Jimmy Reijnders de 5-2 binnen. Daarmee was de wedstrijd gespeeld. ‘s-Graveland wisselde nog twee keer (Melle van Dijk en Daan Schouten vervingen Sam Torsing respectievelijk Matthies Romeijn) en had daarna voldoende mogelijkheden om de score op te voeren. Het bleef uiteindelijk  bij twee doelpunten. Eerst frommelde de onvermoeibare Luke Sluyter de 6-2 binnen en op aangeven van dezelfde Luke Sluyter pikte ook Jorn Kerkhof zijn goaltje mee en bepaalde daarmee de eindstand op 7-2.