's-Graveland wint Wijdemeerse derby

1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Na een aantal seizoenen niet op het programma te hebben gestaan ontmoetten 's-Graveland en ASV '65 elkaar weer. Beide teams troffen elkaar in de laatste wedstrijd van de heenronde van de competitie, die dus halverwege is.

Het 's-Gravelandse trainersduo Léon Roorda en Patrick van Huisstede kon niet beschikken over een half dozijn vaste krachten. Ramon Bouwman en Jorino van Gils (beiden op vakantie), Sam Torsing (studieverplichting in het buitenland), Marc van Enk, Mathies Romeijn en Jimmy Reijnders (allen geblesseerd) moesten deze versie van de derby aan hun voorbij laten gaan. Het maakte dat ten opzichte van de vorige wedstrijd elke linie er anders uitzag.

De 's-Gravelandse elf die aan de wedstrijd mochten beginnen, kwamen al vroeg in de wedstrijd op voorsprong. In de 10e minuut haalde Wilco de Birk de achterlijn, koos Twan Roorda positie voor het doel en die twee vonden elkaar met de 1-0 als gevolg. Naar later bleek was dit ook de ruststand. ASV'65, met in de gelederen oud 's-Gravelander, Fabian Degekamp, liet in balbezit zien over technisch vaardige spelers te beschikken, maar kon desondanks de defensie van 's-Graveland niet verontrusten. Aan de andere kant lukte het de blauwwitten niet om de score uit te breiden. Een uitgelezen kans kreeg Jorn Kerkhof, maar hij slaagde er niet in om het voorbereidende werk van Wilco de Birk tot doelpunt te promoveren. En dezelfde Wilco de Birk kopte een voorzet van Wout Romeijn naast.

Direct na rust moest de jarige doelman Tristan Janmaat voor het eerst echt in actie komen op een doelpoging van de bezoekers. En hij deed dat met succes, zoals hij dat later in de tweede helft nog tweemaal zou doen. Dat was op momenten dat de wedstrijd wel al gespeeld was en 's-Graveland de score had uitgebouwd. Kort na rust vond middenvelder Nick Mostert de mee opgekomen aanvoerder Wout Romeijn die Wilco de Birk bij de tweede paal bereikte, die zijn achtste treffer van het seizoen maakte. Na deze treffer was de wedstrijd gespeeld en brak er een periode aan waarin er vrijwel niets gebeurde. Luke Sluyter en Vincent van Vuure moesten zich laten vervangen door twee JO19-1 spelers, Dirk Timmermans en Sam van Manen.

In het laatste kwart zette 's-Graveland weer meer aan en Daan Verdam was de eerste die in kansrijke positie voor de Ankeveense goalie verscheen, maar zijn inzet ging voorlangs. Een aantal minuten later leek Dirk Timmermans zijn eerste competitiedoelpunt voor 's-Graveland 1 te maken. Zijn schot werd echter gesmoord waardoor de bal voor de voeten kwam van Twan Roorda die zijn tweede en 's-Gravelands derde van de middag maakte. In de slotminuut had Dirk Timmermans dan toch zijn primeur. Samen met de ook ingevallen JO17-1 speler Tobias Serpenti mocht hij alleen op de doelman afgaan. De keuze om voor eigen succes te gaan, bleek de juiste en hij bepaalde daarmee de eindstand op 4-0.

De eerste dorpsderby van het seizoen, die zowel tijdens als na de wedstrijd een sportief verloop kende, werd daarmee verdiend gewonnen door 's-Graveland.