's-Graveland zet 2-0 achterstand om in 2-6 winst

1102BX
AMSTERDAM
tel. 020-3374256

Het was de vraag hoe ’s-Graveland het verspelen van de titel afgelopen week zou verwerken. Tegen het onberekenbare Zuid Oost United bleek in aanvang de kater nog niet helemaal weg. Uiteindelijk herstelde de ploeg op tijd en was een 2-6 overwinning een feit.

Vanwege onduidelijke redenen kwam de Amsterdamse ploeg pas een kwartier later het veld  op dan het geplande aanvangstijdstip. ’s-Graveland leek daardoor ook een beetje in slaap gesukkeld, want al binnen vijf minuten  keek de ploeg tegen een 1-0 achterstand aan. Die snelle tegengoal zou een ‘wake-up call’ moeten zijn. Dat was in het veld echter niet zichtbaar. ’s-Graveland had wat meer balbezit en creëerde enkele kansen. Jorn Kerkhof was de eerste met een kopbal na een voorzet van Daan Verdam. En niet veel later werd een treffer van de linkerspits terecht wegens buitenspel afgekeurd. Ook schoten van Ramon Bouwman en Wout Romeijn hadden niet het gewenste resultaat. Ondanks het goede spel van het centrale duo Mathies Romeijn en Joost Verdam bleef Zuid Oost United via snelle counters gevaarlijk. Met een goede ingreep wist Jorino van Gils zijn ploeg voor een grotere achterstand te behoeden. Tot vijf minuten voor rust; de centrale verdediger kon het halve veld oversteken en na een goede combinatie wist hij de bal over Jorino van Gils heen te wippen. Het leek erop dat ’s-Graveland een vervelende middag tegemoet zou gaan op het fraaie maar sfeerloze sportpark. Door twee doelpunten in korte tijd wist ’s-Graveland nog voor het rustsignaal de stand in evenwicht te brengen. Eerst schoot Ramon Bouwman de 1-2 binnen en enkele minuten later werd de verdediging uiteen gespeeld en had Nick Mostert de hoek voor het uitzoeken: 2-2.

De start in de tweede helft was voor ’s-Graveland een stuk beter. Al snel na de rust wist Daan Verdam een voorzet van Jorn Kerkhof in de draai en de verre hoek te schieten zodat ’s-Graveland binnen tien minuten de stand had omgedraaid. ’s-Graveland kreeg daarna nog meer kansen om de wedstrijd definitief te beslissen. Bij de Amsterdammers zakte de motivatie langzaam weg en begonnen spelers hun eigen wedstrijd te spelen. Het waren dan ook vooral individuele acties die voor gevaar zorgden. Tot tweemaal maakte Jorino van Gils deze onschadelijk. Verder had ’s-Graveland niet veel meer te vrezen van Zuid Oost United, dat blijkbaar niet het besef had dat er tegen degradatie gevochten zou moeten worden. Dat was er wel bij ’s-Graveland dat zich aan het slot van de competitie richt op de tweede plaats. De kans daarop nam toe nadat Ramon Bouwman met een zogenaamd droog schot voor de 2-4 zorgde. Het was het sein voor Léon Roorda om te wisselen. Sam Torsing en Luke Sluyter namen de plek in van Daan Verdam en Jorn Kerkhof. Nog geen minuut later vergrootte ’s-Graveland de voorsprong, zij het met hulp van Zuid Oost United. De corner van Nick Mostert werd door een verdediger achter zijn doelman gekopt. Met nog 10 minuten spelen verving Daan Schouten Wilco de Birk en was het een kwestie van de wedstrijd uitspelen. Daar dacht Ramon Bouwman anders over. De spits leek vlak voor tijd de 2-6 te scoren, maar zijn treffer werd ten onrechte afgevlagd. Toen even later in eenzelfde situatie de assistent weer vlagde, werd zijn signaal door de scheidsrechter Berghammer genegeerd en tekende Ramon Bouwman met zijn derde treffer van de middag voor de 2-6 eindstand.
Zaterdag as. de laatste competitiewedstrijd thuis tegen BZC ’13.