's-Graveland verspeelt kans op de titel

Graveland 's 1

Wasmeer 1

... (intikker)
Jorn Kerkhof (volley)
Assist: Daan Verdam
... (e.d.)

21 mei 2022 14:30

J. van Pinxteren

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Uitgerekend in de belangrijkste wedstrijd van het seizoen haalde ’s-Graveland niet het niveau dat nodig was om de vereiste overwinning te behalen. Die was terecht voor het Hilversumse Wasmeer dat daarmee een voorschot nam op de titel.

Het afhaken van Vincent van Vuure tijdens de warming up was voor ’s-Graveland een fikse aderlating omdat in dit soort wedstrijden ook routine van belang is. Met Ramon Bouwman als gelegenheidsverdediger begon ’s-Graveland gespannen aan het drukbezochte duel. Het leverde qua kijkspel weinig spektakel op. Wasmeer speelde zoals verwacht mocht worden feller en won veel persoonlijke duels en waar ’s-Graveland dat in de wedstrijd tegen Eemnes wel kon opbrengen lukte dat deze wedstrijd niet. Ook in aanvallend opzicht wist ’s-Graveland de Wasmeer doelman niet echt op de proef te stellen. Meer dan wat schoten van afstand vielen er niet te noteren. Wasmeer bouwde langzaam een overwicht op. Vlak voor rust leverde dat ook de verdiende voorsprong op. Na een verre ingooi werd de bal van dichtbij binnengeschoten.
De goede bedoelingen van ’s-Graveland ten spijt, al snel in de tweede helft wist Wasmeer de voorsprong snel uit te breiden en zat met 0-2 op rozen. Even later moest Twan Roorda geblesseerd het veld verlaten; Jorn Kerkhof nam zijn plaats in.  Aan het spelbeeld veranderde weinig. ’s-Graveland speelde onherkenbaar en Wasmeer controleerde de wedstrijd. De eerste echte kans was na een uur spelen voor Sam Torsing die op aangeven van Ramon Bouwman met links slechts het zijnet vond. ’s-Graveland toonde wat meer aanvallende impulsen en zag die beloond worden met de aansluitingstreffer. Jorn Kerkhof volleerde de bal onhoudbaar binnen. Met nog 25 minuten te spelen kwam er toch wat hoop in de ’s-Gravelandse harten. Die verdween bijna net zo snel toen Wasmeer een misverstand in de ’s-Gravelandse defensie direct afstrafte en de marge weer op twee bracht. Trainer Léon Roorda bracht  met Sam van Manen en Daan Verdam voor Marc van Enk en Sam Torsing verse krachten in, in de wetenschap dat ’s-Graveland tenminste nog drie keer moest scoren, wat gelet op het vertoonde spel en de resterende tijd een haast onmogelijke opdracht leek. In ieder geval nam de druk op het doel van Wasmeer wel wat toe, terwijl de verdediging alert moest blijven op de counters, zeker nu er wat meer risico werd genomen om de doelpunten te forceren. Met hulp van een Wasmeer verdediger lukte dat in de 78e minuut. Hij kopte een voorzet van Jorn Kerkhof achter zijn eigen doelman. Maar nog voordat de aanhang de gelegenheid had om er nog eens goed voor te gaan zitten, was het al weer 2-4. Tristan Janmaat wist in eerste instantie de inzet nog te keren maar in de rebound was hij kansloos. Daarmee was de wedstrijd beslist.  Tien minuten voor tijd bracht Léon Roorda Ruben Verhoeven en Jimmy Reijnders als laatste wissels. Maar Wasmeer speelde de tijd eenvoudiguit voordat de uitstekende scheidsrechter Van Pinxsteren voor het eindsignaal floot.
Ondanks het teleurstellende resultaat was er bij het verlaten van het veld een welgemeend applaus van het thuispubliek voor spelers en begeleiding dat daarmee het team een hart onder de riem stak en indirect bedankte voor de goede wedstrijden die ’s-Graveland dit seizoen heeft laten zien. Helaas deze middag niet, zodat het seizoen in juni zal worden verlengd om zo alsnog promotie te bewerkstelligen.

Foto's gemaakt door Micha Nijveen en Diana Raven