Geflatteerde, maar verdiende overwinning 's-Graveland op ASV '65

1244PK
ANKEVEEN
tel. 035-6562737

De ‘burenruzie’ tussen ASV’65 en ’s-Graveland is geëindigd in een ruimte 1-5 overwinning voor ’s-Graveland. Gezien de verhoudingen – met name in de tweede helft – terecht, hoewel ASV ’65 op een aantal belangrijke momenten het aluminium raakte.

’s-Graveland startte goed in de wedstrijd op het Ankeveense natuurgras en kreeg al binnen tien minuten de beloning. Stijn van Huisstede pikte de bal af van een ASV ’65 middenvelder en bediende Twan Roorda. De spits tekende met een hard schot voor de openingstreffer. Gedurende het verloop van de eerste helft kwam ASV ‘65 beter in de wedstrijd. De ploeg kwam er bij balbezit snel uit waardoor er meer dreiging van de thuisploeg kwam. Overigens zonder dat ’s-Graveland doelman Tristan Janmaat werd getest. Dat gebeurde wel bij spelhervattingen. Zo werd na een corner de bal op de paal gekopt en belandde een vrije trap op de kruising. Na 20 minuten kreeg ASV ’65 de beloning voor hun spel en kwam het op gelijke hoogte. Daar had het wel de hulp van ’s-Graveland voor nodig. Door miscommunicatie probeerde Luke Sluijter de bal weg te werken, dat ging slechts ten dele, want de bal belandde in het eigen doel. De gelijkmaker gaf ASV ’65 meer vertrouwen en ’s-Graveland moest het initiatief aan de gastheren laten die steeds vaker de afvallende bal veroverden. Na een duel tussen Vincent van Vuure en een ASV ’65 aanvaller dacht heel Ankeveen aan een strafschop. Scheidsrechter Van Dort die de wedstrijd uitstekende leidde, wilde daar niet van weten. Hij werd deze middag trouwens vergezeld door twee uiterst correct vlaggende (club)assistenten. Het lukte ASV ’65 niet om topscorer Kramer in stelling te brengen omdat die door het centrale duo Joost Verdam en Vincent van Vuure uitstekend in bedwang werd gehouden. ’s-Graveland deelde via wat afstandsschoten nog wel enkele plaagstootjes uit. Het verontrustte de ASV ’65 goalie niet zodat de ploegen met een 1-1 stand de kleedkamers opzochten. Dat gold niet voor Marc van Enk die zich vlak voor rust met een hoofdwond moest laten vervangen door Daan Stricker.

De thee had ’s-Graveland blijkbaar goed gedaan, want de ploeg begon uitstekend aan de tweede helft en gaf ASV ’65 nu weinig gelegenheid om in het eigen spel te komen. Daardoor ontstond er ook meer druk op het doel van ASV ’65 met verschillende doelpogingen als gevolg. Jorn Kerkhof en Sam Torsing waren daarbij het meest dreigend, maar vooralsnog wist de keeper niet van wijken. Tot tien minuten in de tweede helft. Met zijn fluwelen linker plaatste Stijn van Huisstede de bal precies tussen de doelman en de verdedigers waar de ingelopen Jorn Kerkhof met een snoeiharde kopbal zijn ploeg op de verdiende 2-1 voorsprong zette. Het was te merken dat ASV ’65 er doorheen begon te zitten en het was wachten op de volgende ’s-Gravelande treffer. Omdat die niet viel, bleef de marge slechts een doelpunt. Ondanks dat het aantal uitbraken van ASV ’65 minder was, zorgde ze wel voor gevaar. In een hachelijke situatie wist Luke Sluijter net op tijd de bal te onderscheppen en zo een doelpunt  te voorkomen. En als de ASV ’65 speler bij de tweede paal de bal rustig in het lege doel had getikt was de stand weer evenwicht geweest. Nu besloot hij onbesuisd uit te halen en raakte vol de paal. Met nog een kwartier te gaan wisselde Léon Roorda Sam Torsing voor Ramon Bouwman, wat voor nieuw bloed in de ’s-Gravelandse aanval zorgde. Doelpunten leverde dat helaas nog niet op. Een derde ’s-Gravelands doelpunt zou de wedstrijd zeker in het slot gooien. Tien minuten voor tijd wisselde Léon Roorda voor de laatste keer. Mathies Romeijn verving de licht aangeslagen Joost Verdam en zijn broer Daan nam de plaats over van Jorn Kerkhof. Die had niet veel tijd nodig om de gewenste 1-3 te scoren. Op het juiste moment vertrokken en aangespeeld door Stijn van Huisstede besliste hij alleen voor de keeper de wedstrijd, wat voor ontlading en opluchting zorgde bij spelers, begeleiding en supporters. ASV ’65 gaf zich gewonnen en ’s-Graveland kon in de resterende tijd lustig de aanval zoeken. Het leverde in korte tijd een tweede goal op van Twan Roorda (op aangeven van Wout Romeijn) en in de blessuretijd pikte ook Ramon Bouwman zijn doelpuntje mee waarmee hij voor de eindstand van 1-5 zorgde. Een erg ruime zege, die pas in de laatste vijf minuten tot stand kwam, maar zeker verdiend was.