's-Graveland ook in Amsterdam naar winst

FC Amsterdam 1

Graveland 's 1

14 mei 2022 14:30

Sportpark Strandvliet
De passage 5
1114BH
AMSTERDAM-DUIVENDRECHT
tel. 020-6965599

Na de heerlijke voetbalsfeer op het eigen complex dinsdagavond kwam ’s-Graveland in een volstrekt andere ambiance terecht. In de spreekwoordelijke schaduw van de Johan Cruijff ArenA trad het op een kwalitatief slechte en warme kunstgrasmat aan tegen FC Amsterdam met langs de lijn alleen toeschouwers uit ’s-Graveland.

Die zagen dat het elftal van trainer Léon Roorda en Patrick van Huisstede uiteindelijk met een 0-3 overwinning van het veld stapte. Daarmee bracht het het enorme overwicht niet in de score tot uitdrukking. Met name in de tweede helft had het eerder en ruimer afstand kunnen en moeten nemen van de Amsterdammers. Lange tijd was het doelpunt Jorn Kerkhof in de 20e minuut het enige van de wedstrijd. Hoewel het bij tijd en wijle wat rommelig en stroef verliep bij ’s-Graveland was de opbouw naar de goal dat zeker niet. Na interceptie op het middenveld tikt Daan Verdam met gevoel door op Ramon Bouwman en die had oog voor de vrijstaande Jorn Kerkhof die de 0-1 (en tevens het 100e competitiedoelpunt) kon aantekenen en zo het 100e doelpunt in deze competitie . Eenzelfde soort aanval over links kon aanvoerder Wout Romeijn net niet tot een doelpunt promoveren. De grootste kans op de 0-2 was voor Jorn Kerkhof die in kansrijke positie te onbesuisd schoot waardoor de bal over het Amsterdamse vloog.  En omdat ook pogingen van Nick Mostert (uit de draai op de keeper) en Wout Romeijn (kopbal naast) niets opleverden, gingen beide teams met 0-1 de rust in.

Na rust was binnen het kwartier een half dozijn kansen niet aan de ’s-Gravelanders besteed en dat was het verhaal van de tweede helft. Gescoord werd er nog wel en kwam een overwinning nooit in gevaar. Invallers Sam Torsing en Twan Roorda zorgden voor 0-2 en 0-3. Sam Torsing werd prima weggestoken door een andere invaller, Jimmy Reijnders, en bleef oog in oog met de doelman uiterst rustig en wachtte zijn moment af om de score te verdubbelen. Twan Roorda mocht 8 minuten voor tijd een vrije trap nemen en vanaf ongeveer 20 meter van het doel liet hij voor de derde keer het net bollen.

Daarmee behaalde ’s-Graveland waarvoor het kwam: drie punten. En dat was ondanks dat de uitslag misschien hoger uit had kunnen vallen gewoon een prima prestatie. En belangrijk voor de strijd om het kampioenschap dat aanstaande zaterdag definitief zal ontbranden met de wedstrijd tegen het Hilversumse Wasmeer dat met een punt voorsprong de ranglijst aanvoert.