's-Graveland overtuigt bij Robin Hood

1102BX
AMSTERDAM
tel. 020-3374256

Met in het achterhoofd de thuiswedstrijd tegen de Amsterdammers maakte het elftal van Léon Roorda en Patrick van Huisstede zich op voor een lastige middag in de hoofdstad. De thuiswedstrijd was weliswaar met 2-0 gewonnen, maar gelet op de verhoudingen in die wedstrijd was een gelijkspel ook mogelijk geweest. Medio oktober werd de wedstrijd pas vlak voor tijd definitief beslist.

Afgelopen zaterdag had ’s-Graveland daarvoor minder dan een uur nodig. Na 56 minuten stond er een 0-4 voorsprong op het denkbeeldige scorebord en had het elftal loon naar werken gekregen. Het stak vanaf de eerste minuut veel energie in de we­­dstrijd, duels werden vol overtuiging aangegaan en de defensie van Robin Hood werd onder druk gezet. Hierdoor kwam de thuisploeg niet aan opbouwen toe en werd oud Ajacied en spelmaker Steven Pienaar op het middenveld geneutraliseerd. Desondanks had ’s-Graveland het in de beginfase wel moeilijk met de harde wind in de rug die de eindpass niet op plaats van bestemming bracht.

Na een aantal keren ‘net niet’ opende Wilco de Birk net voor het half uur de score. Na het gezamenlijk met Twan Roorda druk zetten op de verdediging maakte hij na een korte combinatie oog in oog met de doelman geen fout: 0-1. Ruim vijf minuten later stond hij weer alleen voor de keeper. Op elf meter om precies te zijn. Een overtreding op hem in het strafschopgebied werd door de scheidsrechter bestraft met een penalty. Ook nu liet hij de doelman kansloos: 0-2.

In de tweede helft had ’s-Graveland alleen letterlijk de wind tegen, want binnen het kwartier gooide het de wedstrijd definitief in het slot. Kort na rust tikte Twan Roorda de 0-3 binnen nadat de inzet van Stijn van Huisstede op een voorzet van Daan Schouten geblokt was. Het doelpunt kwam voort uit een mooie aanvallende combinatie tussen Wilco de Birk en Daan Schouten, die daarmee zijn uitstekende wedstrijd bekroonde met een belangrijk aandeel in deze treffer. Bij de 0-4 werd de defensie van Robin Hood wederom geen rust gegund en bracht het de eigen doelman in de problemen met balverlies tot gevolg. Wilco de Birk zag de vrijstaande Wout Romeijn en met een droge schuiver bepaalde aanvoerde Wout Romeijn, wat naar later zou blijken, de eindstand op 0-4.

Het laatste half uur gebeurde er nauwelijks nog iets. ’s-Graveland had het zaterdagmiddag defensief, onder aanvoering van Vincent van Vuure, met Daan Schouten, Joost Verdam en Daan Stricker op orde, controleerde op het middenveld met Nick Mostert, Stijn van Huisstede en Wout Romeijn en hadden in Daan Verdam, Twan Roorda en Wilco de Birk scherpe en vroeg storende aanvallers. Het feit dat doelman Jorino van Gils zich slechts een keer hoefde te strekken en dat uitstekend deed, bewees dat Robin Hood in tegenstelling tot die zaterdag in oktober geen aanspraak kon maken op een resultaat.

Het collectief waarvan ook de ingevallen wisselspelers, Jorn Kerkhof, Sam van Manen en wederom twee debutanten uit de JO19-1, Quinn Buitendijk en Ruben Verhoeven deel van uitmaakten, leverde een prima prestatie. De net van een blessure herstelde Marc van Enk werd nog even rust gegund.

Komende zaterdag ontvangt ’s-Graveland het Blaricumse BVV ’31.