's-Graveland komt met de schrik vrij

Graveland 's 1

NVC 1

... (schot)
Wilco de Birk (penalty)
Daan Verdam (schot)

4e klasse F

9 april 2022 14:30

E. Visser

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Bijna 90 minuten lang leek het erop dat ’s-Graveland in de thuiswedstrijd  tegen NVC averij zou oplopen. Uiteindelijk stond er na een krankzinnig slot 4-1 op het scorebord en kwam ’s-Graveland met de schrik vrij.

NVC had een mindere reeks achter de rug en in 2022 pas een wedstrijd gewonnen. Desondanks ging de wedstijd in het begin gelijk op. De eerste kans was na 4 minuten voor NVC. Jorino van Gils verijdelde met een prima redding een vroege achterstand voor ’s-Graveland. Het antwoord van de thuisploeg volgde snel. Een aantal schoten van Marc van Enk zorgden ervoor de dat NVC doelman zijn kwaliteiten moest tonen om de nul te houden. Ook in de daarop volgende corners wist hij samen met zijn verdedigers ’s-Graveland van de openingsscore af te houden. Het spel golfde na het ’s-Gravelandse offensief op en neer, want beide ploegen kwamen een aantal keren in scoringspositie, echter zonder resultaat.  In de 20e minuut brak NVC dan toch de ban. ’s-Graveland reageerde niet alert in de omschakeling zodat NVC via de rechterkant kon uitbreken en met een goed uitgespeelde aanval op 0-1 kwam. ’s-Graveland moest in de achtervolging en dat kwam het spel niet ten goede. Er ontstond weliswaar regelmatig dreiging voor het doel van NVC, maar het elftal speelde te gehaast, onzuiver en te onrustig om tot echt uitgespeelde kansen te komen. Bovendien bleef NVC in de tegenaanval gevaarlijk. Met kunst en vliegwerk kon een tweede Naardense treffer worden voorkomen. Na ruim een half uur had ’s-Graveland een strafschop nodig om de stand gelijk te trekken. Een verdediger keerde op de doellijn een inzet en gebruikte daarbij volgens scheidsrechter Visser uit Schagen ook de arm die hij langs zijn lichaam liet. Vanaf 11 meter faalde Wilco de Birk niet. Het betekende niet de voor ’s-Graveland gewenste ommekeer in de wedstrijd. NVC schoot uit kansrijke positie over en de dadendrang van ’s-Graveland strandde regelmatig in het zestienmetergebied. De 1-1 ruststand was daar een logisch gevolg van.

Na de theepauze had ’s-Graveland een duidelijk veldoverwicht. Onder aanvoering van de weer herstelde Luke Sluyter nam de druk op de NVC defensie toe. Evenals in de eerste helft won de haast het van het geduld dat de voorsprong er wel zou komen. Het leidde tot te snel naar voren gespeelde dieptepasses die voor de spitsen niet te belopen waren of makkelijk te verdedigen waren. NVC vond het prima en ontregelde het ’s-Graveland spel door ruim de tijd te nemen bij spelhervattingen. Naar mate de tijd verder verstreek nam het geloof in een succesvolle tactiek bij NVC toe. En voor ’s-Graveland steeg de spanning evenredig. Hoewel Jorino van Gils in de tweede helft bijna niets te doen had, mede dankzij het goede verdedigende werk van Joost Verdam en Vincent van Vuure, behoedde hij zijn ploeg voor een tweede tegendoelpunt door een gevaarlijk schot van NVC onschadelijk te maken. Toen een vrije kopbal van Wilco de Birk in de handen van keeper belandde, Ramon Bouwman – ingevallen voor Jimmy Reijnders – in kansrijke positie de bal te hoog inschoot en Nick Mostert met een afstandsschot de buitenkant van de paal raakte, leek het eerste gelijkspel van de competitie onontkoombaar. Aan het einde van de reguliere speeltijd viel de niet meer verwachte ’s-Gravelandse treffer. Wilco de Birk verscheen plotseling alleen voor de keeper en wipte de bal langs de doelman, waarna de bal langzaam in het doel rolde. De scheidsrechter negeerde daarbij het vlagsignaal van zijn assistent uit Naarden. NVC gooide er nog een wanhoopsoffensief uit en zag dat bijna beloond worden toen uit een vrije trap bij de tweede paal net naast werd gekopt. Doordat NVC de defensieve stellingen had verlaten, ontstond er ruimte voor de ’s-Gravelandse spitsen. Daan Verdam profiteerde als eerste en schoot zijn ploeg met de 3-1 in veilige haven. In de resterende blessuretijd (zes minuten) maakte ’s-Graveland gebruik van een misverstand bij NVC dat zag dat Daan Verdam buitenspel stond, alleen nam hij niet deel aan het spel zodat de niet buitenspel staande Ramon Bouwman alleen op de keeper mocht afgaan en ook nog 4-1 scoorde. Uiteindelijk een ruime zege die qua veldverhouding weliswaar terecht is, maar het had ook zo maar anders kunnen aflopen. Voor NVC waren de druiven zuur en ’s-Graveland sleepte de overwinning binnen, waar vlak voor tijd geen ’s-Graveland-supporter meer in geloofde.