Effectief 's-Graveland pakt volle buit

3e klasse D

11 oktober 2020 14:00

Onbekend

Door de beperkte kansen die de ploeg kreeg wel te benutten, trok ’s-Graveland – tegen de verhouding in – wel aan het langste eind en won de thuisploeg met 2-1 van Roda ’46.

Na een redelijke start van ’s-Graveland greep Roda ’46 meer en meer het initiatief. De Leusdenaren gingen beter om met het balbezit waardoor ’s-Graveland  beperkt werd tot spaarzame counters. Bij een daarvan zag Jorn Kerkhof Twan Roorda volledig over het hoofd en ging voor eigen succes in plaats van de geheel vrijstaande spits aan te spelen. Zijn inzet ging ruim over. Het spelbeeld bleef onveranderd, Roda’46 had het betere van het spel omdat ’s-Graveland bij balbezit te onrustig speelde en daardoor de bal niet lang in de ploeg kon houden. Het leverde daarentegen voor Roda ’46 nauwelijks uitgespeelde kansen op.
Na een half uur raakte Daan Verdam uiterst vervelend geblesseerd  (zijn herstel zal naar verwachting geruime tijd duren) en werd vervangen door de 18-jarige Sam Torsing die zijn competitiedebuut maakte in het eerste elftal. Dat debuut gaf hij bij zijn eerste balcontact direct een gouden randje. In de counter snelde Jorn Kerkhof naar voren en had nu wel oog voor de jonge spits die alleen voor de doelman van Roda ’46 geen plankenkoorts kende en beheerst voor de 1-0 zorgde. Het veranderde niet veel aan de verhoudingen op het veld. Tot de pauze kwam de meeste dreiging van Roda ’46. Desondanks haalde de blauwwitten de rust met de 1-0 voorsprong.

Na de pauze dezelfde veldverhoudingen waarbij Roda ’46 naarstig jacht maakte op de gelijkmaker waar het eigenlijk ook wel recht op had. En inmiddels was ’s-Graveland een tweede speler kwijt geraakt door een blessure na een overtreding. Matthies Romeijn kon niet meer verder en werd vervangen door routinier Roger Smit die naast Wout Romeijn in het centrum ging spelen. De druk van Roda ’46 bleef aanhouden, zonder dat doelman Tristan Janmaat echt in de problemen kwam. Hoewel hij een keer geluk had bij een verkeerd geraakte bal van Wout Romeijn die op de paal belandde. En kort daarvoor schoot de Leusdense spits in de draai van dichtbij hard in maar wel ruim over het doel. Toen de rechtsback van Roda’46 op de achterlijn van ’s-Graveland te onstuimig het duel aanging en daarvoor zijn tweede gele kaart kreeg, leek dat ’s-Graveland wat meer lucht te geven. Niets was minder waar, want ook met een man minder was Roda ’46 de ploeg die het tempo dicteerde. Een kwartier voor het einde van de wedstrijd viel uiteindelijk de verdiende gelijkmaker. De linkerspits werd niet al teveel in de weg gelegd en met een strak schot in de verre hoek tekende hij voor de 1-1.  De bezoekers putten nog meer moed uit dit doelpunt en hadden het gevoel dat er ondanks het ondertal meer te halen was. Trainer Léon Roorda greep in en verving Nick Mostert door Joost Verdam. De van origine verdediger deed het op het middenveld echter prima en bracht ook rust in de ploeg, die daardoor ook wat meer uit de schulp kroop. Sam Torsing was dichtbij zijn tweede treffer, weer op aangeven van Jorn Kerkhof, ditmaal redde de doelman van Roda ’46 met een katachtige reactie. Het was vijf minuten voor tijd de eerste dreiging van ’s-Graveland in de tweede helft. En waar ’s-Graveland zich al tevreden stelde met een gelijkspel, greep de ploeg onverwacht de voorsprong. Net als bij de 1-0 waren het Jorn Kerkhof en Sam Torsing die elkaar vonden. Ditmaal waren de rollen omgedraaid. Jorn Kerkhof kopte de strakke corner van de O19 speler kiezelhard binnen. In de slotminuten kwam Roda ’46 nog tot enkele corners die echter door de ’s-Graveland defensie onschadelijk werden gemaakt en waardoor ’s-Graveland toch de volle drie punten in eigen huis hield. Niet echt verdiend, maar daar werd na afloop minder om gemaald.

Woensdag wacht de volgende uitdaging in de knock-out fase van de beker in en tegen tweedeklasser Renswoude.