Tweede overwinning 's-Graveland

27 september 2020 14:30

N. (Nadal) Jongeneel

Onbekend

Op bezoek bij het Utrechtse Rivierwijkers haalde de jonge ploeg van Léon Roorda en Patrick van Huisstede met 0-2 overwinning de volle buit binnen, waarmee het een goede seizoenstart kent.

’s-Graveland begin ook goed aan de wedstrijd en had het meeste balbezit. Het was niet duidelijk of Rivierwijkers dat met twee spitsten aantrad, bewust het balbezit aan de bezoekers overliet of dat ze niet bij machte waren om er meer tegenover te stellen. Het brak ze in ieder geval na 5 minuten al op. Linksachter Rowan Kloosterman lanceerde met een diagonale pass zijn evenknie aan de rechterzijde Marc van Enk. Zijn voorzet belandde bij spits Twan Roorda die koel bleef en voor de 0-1 tekende. Ook na de 0-1 was ’s-Graveland de betere ten opzichte van Rivierwijkers, dat wel over enkele technisch vaardige middenvelders beschikt. Gevaar voor het doel van Tristan Janmaat wisten zij echter niet in te leiden. ’s-Graveland had in aanvallend opzicht een paar keer pech dat in de kluts voor het doel er steeds weer een Utrechts been tussen zat of de bal net niet goed viel. Meer dan enkele corners leverde dat niet op. De grootste kans in de eerste helft was voor Jorn Kerkhof. Hij werd uitstekend vrij gespeeld en had de hoek voor het uitkiezen. Zijn keuze om de lange keeper met een lob te verschalken, was de minst goede optie zodat de snel verkregen voorsprong ook de ruststand was.

Geleerd van de 1e helft hervatte de thuisploeg na rust de wedstrijd wat feller zodat ’s-Graveland wat minder makkelijk kon combineren. Het raakte de grip op het middenveld kwijt en wat ‘flipperkast-voetbal’ was het gevolg, omdat beide teams geen stempel wisten te drukken op het sportieve duel. Kansen werden er niet veel gecreëerd, hoewel naar mate de wedstrijd vorderde de beste mogelijkheden voor ’s-Graveland waren. Jorn Kerkhof die wat ongelukkig speelde, kreeg de grootste na de rust. Een door Daan Verdam teruggelegde voorzet schoot hij vanaf zo’n 10 meter ruim over het doel. Toch kwam ’s-Graveland halverwege de tweede helft op 0-2. Nick Mostert en Luc Sluyter zetten druk op de verdediging van Rivierwijkers en bezorgden de bal bij Stijn van Huisstede. Vanaf 20 meter drukte hij af met zijn linker en liet de doelman kansloos: 0-2. Rivierwijkers probeerde de bakens wel te verzetten wat soms voor wat drukte voor het ’s-Gravelandse doel zorgde, doelpunten leverde dat niet op. In de counter was ’s-Graveland gevaarlijker. Met iets meer besluitvaardigheid hadden de blauwwitten de voorsprong nog kunnen uitbouwen. Het meest dichtbij was Daan Verdam; de routinier schoot een goede voorzet van Jorn Kerkhof langs de keeper net aan de verkeerde kant van de paal in het zijnet. Het laatste wapenfeit was een kopbal van Rivierwijkers op de lat, waarna de bal door de defensie met Matthies en Wout Romeijn in het centrum, voor de lijn kon worden weggewerkt. Daarmee werd achterin de nul gehouden en nog belangrijker de tweede achtereenvolgende overwinning geboekt.